Tehokkaat yrtit stressin vähentämiseen

Olitpa sitten harjaantunut yrttien käyttäjä tai etsit uusia tapoja vähentääksesi stressiä, vaikeissa ja haastavissa tilanteissa ei kannata unohtaa näitä luonnon tehokkaita työkaluja. Yrtit ovat tarjonneet vuosituhansien aikana ihmisille helpotusta moneen eri asiaan ja yllättävää kyllä, niiden suosio ei ole vähentynyt mihinkään.

Yrtit ovat turvallinen ja melko mukava tapa pyrkiä parantamaan terveyttä, sekä hyvinvointia. Stressi ja ahdistus ovat vaikeita asioita, joita ei tietysti vain yhdellä pienellä yrtillä paranneta kokonaan, mutta ne voivat tarjota sinulle juuri sen pienen lisän, mitä etsit. Tästä syystä yrttejä kannattaa ainakin kokeilla.

Yrttejä voi valmistaa ja nauttia eri tavoilla. Suosituimpia tapoja ovat todennäköisesti tee, joka on monella muullakin tavalla hyvä tapa vähentää kiirettä ja ahdistusta. Teen valmistukseen käytettävä aika saa sinut keskittymään kokonaan tekemiseen ja kun istut odottamassa, että tee jäähtyy, saat hetkeksi aikaa hengittää. Teekupillisen tekeminen työpäivänkin aikana voi olla jo se tarvittava tauko.

Yrtit ja tee

Aloitetaan maustebasilikasta. Kyseessä on erinomainen ja monikäyttöinen yrtti, jota kannattaa pitää keittiössä aina. Se kuuluu minttujen lahkoon ja siitä saa erinomaista teetä. Maustebasilikasta tehtyä teetä saa valmiina tietysti kaupasta, mutta mikään ei vedä vertoja tuoreista lehdistä tehtyyn haudutettuun teehen. Säännöllinen maustebasilikan nauttiminen niin teen muodossa, kuin muissakin muodoissa voi auttaa hermostoa rauhoittumaan, se voi parantaa verenkiertoa ja vähentää stressistä aiheutuvaa ahdistusta. Maustebasilikaa voi tietysti lisätä ruokiin ja esimerkiksi nauttia sitä jauheena, sekä lisätä veteen tai mehuun.

Sitruunamelissa on toinen erinomainen yrtti, josta voi tehdä maukasta teetä. Mikäli pidät sitruksesta ja sitrushedelmistä, on tämä sinun uusi lempiyrttisi. Stressin yksi vahvoista ja yleisistä oireista on unettomuus. Sitruunamelissa voi auttaa sinua helpottamaan nukahtamista. Sitruunamelissasta voi teen lisäksi valmistaa myös esimerkiksi leivonnaisia, sekä sitä voi tietysti lisätä suoraan ruokaan muutenkin. Sitruunamelissasta valmistetaan lisäksi erilaisia makusiirappeja, joita voi lisätä esimerkiksi kylmäänkin veteen tai ruoanlaittoon. Sitruunamelissakin on siis todella monipuolinen yrtti, joka voi auttaa lievittämään stressin oireita.

Muita yrttejä

kurkuma

Suomalaisille ehkä hieman vieraampi yrtti, kurkumiini, voi tarjota muissa muodoissa tarvittavan stressiä lievittävän toimen. Kurkumiinia on käytetty Aasiassa, kuten Intiassa todella pitkään ja se on saavuttanut suosiota nyt ympäri maailmaa. Kurkumiinia saadaan jauhamalla maustekurkuman juuria. Aine itsessään on hauskan oranssia, joka voi käyttää esimerkiksi väriaineena. Siitä tehdään kuitenkin erilaisia lisäaineita, joilla pyritään vähentämään stressin oireita, kuten parantamaan yleistä olotilaa ja pitämään muistin sekä ajatukset virkeänä. Kurkumiini ei sellaisenaan kuitenkaan välttämättä tehoa, vaan sitä pitäisi ottaa muiden aineiden kanssa. Intiassa sitä syödään esimerkiksi pippurin kanssa.

Mikään yrtti ei ole sellainen, joka ainesosillaan pahentaisi stressiä. Jokaisessa yrtissä on omat hyvät puolensa ja huonoja puolia on melko vähän. Erilaisia yrttejä kannattaa kokeilla ja testata, nimittäin jokin tietty yrtti saattaa toimia sinulle paremmin kuin ystävällesi. Testaamiseen kannattaa käyttää ainakin noin kuukausi, sillä silloin voi oikeasti nähdä muutoksen. Yrttejä voi käyttää runsaasti kotona ruoanlaitossa ja aktiivisesti tehdä esimerkiksi piparmintusta sekä sitruunasta vettä, joka kulkee työpäivän aikana mukana kaikkialla. Näin pidät itsesi ja oman mielesi virkeänä missä ikinä kuljetkin. Säännöllisyys on stressin lievittämisessä tärkeää.

Ethän kuitenkaan unohda, että stressi on vakava asia, jonka kanssa kannattaa käydä keskustelemassa myös ammattilaisen kanssa. On tärkeää pitää omasta henkisestä hyvinvoinnista huolta. Näiden ohjeiden on tarkoitus antaa sinulle ideoita siitä, miten voit pitää itsestäsi paremmin huolta arjessa ja yrtit sopivat hyvin tasapainoisen ruokavalion rinnalle. Varmistathan, ettet ole millekään näistä yrteistä allerginen, ennen kuin käytät niitä.