Tuntuuko sinusta joskus, että olet jäänyt jumiin ”taistele tai pakene” -tilaan? Tuntuuko, että aivosi juoksevat tuhatta ja sataa, etkä saa niitä rauhoittumaan? Etkö saa unta rakkaasi kanssa kinastelun jälkeen tai talousasioista huolehtimisen vuoksi? Ahdistuneisuus voi tulla ryöppyinä tai jäädä päälle jatkuvasti, mikä tekee päivittäisestä elämästä selviytymisen yrittämisestä hankalaa.

Tuo ahdistuksen tunne on olemassa syystä ja auttaa meitä pysymään hengissä. Se auttaa pitämään yllä selkeitä henkilökohtaisia rajoja, kertoo meille, milloin meidän täytyy luottaa vaistoihimme ja estää meitä ottamasta vaarallisia riskejä. Mutta kun näistä levottomista tunteista tulee kohtuuttomia, perusteettomia tai hallitsemattomia ja tilanteet tuntuvat uhkaavilta, kyseessä saattaa olla yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.

Ahdistuneisuushäiriöt ovat yksi yleisimmistä mielenterveyden sairauksista, esimerkiksi Yhdysvalloissa niistä kärsii noin 40 miljoonaa aikuista. Jos et itse ole kärsinyt ahdistuneisuushäiriöstä, tunnet mahdollisesti perheenjäseniä, ystäviä tai työkavereita, jotka kärsivät siitä. Tästä huolimatta on mahdollista toimia stressiä aiheuttavassa ja hektisessä modernissa maailmassa lannistumattomasti ja arvokkaasti. Jos sinulla on stressiä ja ahdistusta, voit kokeilla erilaisia luonnollisia hoitokeinoja, joiden avulla voit rauhoittua, palauttaa päivittäisen tasapainon ja pitää yllä hyvinvointiasi.

Huomaa, että tässä artikkelissa esitellyt luonnolliset hoitokeinot voivat auttaa, mutta ne eivät korvaa ammattiapua. Jos kärsit jatkuvasta ahdistuksesta, ota yhteyttä lääkäriin ennen kuin kokeilet ottaa käyttöön uusia hyvinvoinnin hoitokeinoja.

Yrtit ja luonnolliset hoitokeinot tasapainon palauttamisen tueksi

Tietyt hetket elämässä voivat tuntua stressaavammilta kuin toiset. Mikä tahansa muuttamisesta uuteen kotiin, valmistautumisesta työhaastatteluun, menemisestä hammaslääkäriin, matkustamisesta tai jopa perheen kesken kokoontumisesta voi aiheuttaa tilannestressiä ja ahdistusta. Tällaisessa tilanteessa voit kokeilla nauttia erilaisia yrttivalmisteita, joissa käytetään passiota ja vuohenkukkaa. Tällainen sekoitus antaa hermoillesi rauhoittavaa tukea elämän eniten stressiä aiheuttavissa tilanteissa.

Kun koet stressiä tai ahdistusta, pysähdy hetkeksi ja hengitä kolme kertaa oikein syvään. Pidennä uloshengitystä rentouttaaksesi jännittyneisyyttäsi. Kysy itseltäsi, onko tilanne hengenvaarallinen, tuleeko kaikki menemään hyvin. Jos sinulla on aikaa käyttää enemmän hengitys- ja meditointiharjoituksia, voit kokeilla niitä, sillä niiden on todettu vähentävän jännitystä kehossasi.

Pelaaminen stressin lievittäjänä

Videopeleistä on kirjoitettu paljon, ja suuri osa siitä on ollut negatiivista. Olemme pelänneet, että videopelit tekevät lapsista vähemmän sosiaalisia ja väkivaltaisempia ja kaikista meistä stressaantuneempia. Aiheesta on tehty merkittävästi tutkimusta, ja siitä on seurannut myös paljon hyviä uutisia, sillä pelaamisen on havaittu tekevän hyvää stressitasoillemme.

Useimmat pelaajat kertovat, että pelien pelaaminen – jopa kaikkein väkivaltaisimpien videopelien parissa – auttaa vähentämään stressiä ja tekee pelaamisesta ystävien kanssa nautittavaa. Joissain tutkimuksissa on tosin havaittu, että stressaavat tilanteet peleissä aiheuttavat pelaajalle stressireaktion oikeassa maailmassa. Suurimmassa osassa tutkimuksia löydetty linkki videopelien väkivallan ja aggression välillä ei kuitenkaan ole näyttäytynyt selkeänä linkkinä videopelimaailman ja oikean maailman välillä. Toimintapelien on havaittu paitsi lieventävän stressiä, myös auttavan kognitiivisten kykyjen, kuten reaktionopeuden, terävöittämisessä. Tämä tekee pelaajista nopeampia ongelmanratkaisijoita, mikä voi lievittää stressiä myös muilla tavoilla.

Erilaiset pelit auttavat lieventämään stressiä eri tavoin. Tavallisille pelaajille tarkoitetut ”kasuaalit” pelit ovat pelejä, jotka voi käynnistää ja pelata muutaman minuutin ajan, jonka jälkeen ne voi laittaa jälleen sivuun. Niissä voi olla kyse helpoista haasteista, lyhyistä peliotteluista tai niissä voi olla mahdollisuus tallentaa ja jatkaa peliä missä tilanteessa tahansa.

Kasuaalit pelit ovat nautinnollisia, koska ne tarjoavat nopean tauon, haastavan mutta stressaamattoman kokemuksen ja mahdollisuuden keskittyä muihin asioihin hetkeksi. Voit esimerkiksi pelata pari karttaa Counter-Strikessä, pyöräyttää muutaman kierroksen kuulaa tai pari erää biljardia – tai kenties voit ajaa yhden kisan Forza Horizon -videopelissä, tallentaa edistymisesi ja palata takaisin töiden pariin.

On olemassa myös pelejä, jotka on aidosti luotu auttamaan pelaajia hallitsemaan stressitasoaan tehokkaammin. Vaikka nämä pelit eivät ehkä olekaan aivan yhtä valtavirtaan kuuluvia kuin monet muut, ne voivat toimia erityisen hyvin stressin lievittäjinä. Jotkut pelit auttavat pelaajia harjoittamaan meditaatiota ja jotkut voivat jopa tarjota biopalautetta, mikä auttaa pelaajia kehittämään taitojaan näissä tehokkaissa stressinhallintatekniikoissa, joita voi käyttää käytännöllisesti katsoen kaikissa mahdollisissa stressaavissa tilanteissa.

Jatkuva stressi ja ajautuminen umpikujaan

Jos sinusta tuntuu, että huono tuuri vainoaa sinua koko ajan, kaadat vaikkapa ensin kahvia uudelle paidallesi, jonka jälkeen sinulta puhkeaa rengas autostasi työmatkalla, voit kokeilla adaptogeenisiä yrttejä rauhoittamaan hermojasi. Pyhäbasilika on arvostettu adaptogeeninen yrtti, joka tukee tervettä stressivastetta. Sitä on perinteisesti käytetty pitämään yllä henkistä hyvinvointia ja tukemaan positiivista oloa.

Lisämunuaisen terveyden optimointi on tärkeässä roolissa stressiä vastaan taistelemisessa ja tasapainoisemmassa elämisessä. Lisämunuaiset ovat elintärkeitä hyvinvoinnille, sillä ne vaikuttavat elimistön stressiherkkyyteen, immuunijärjestelmään, uneen ja mielialaan. Pyhäbasilikaa, rohtokoisiota, ruusujuurta ja palsamiköynnöstä sisältävät adaptogeeniset yrttivalmisteet tukevat lisämunuaisten toimintaa ja tasapainottavat elimistöä stressitilanteissa.

Sille on syynsä, että käytämme yhä vanhaa sanontaa ”kun sataa, sataa kaatamalla”. Joskus tuntuu siltä, että koko maailman paino on harteillamme ja terveellisen tunnetilan ylläpitäminen saattaa olla viimeinen mieleesi juohtuva asia sillä hetkellä. Passiota, rautayrttejä, rohtosammakonputkea, mäkikuismaa ja neidonhiuspuuta sisältäviä yrttivalmisteita on käytetty perinteisesti auttamaan kehoa selviytymään päivittäisestä stressistä, ravitsemaan hermostoa, rentouttamaan mieltä ja tukemaan tasapainoista olotilaa.

Jokainen päivä tarjoaa uuden mahdollisuuden uuden alulle. Uusi mahdollisuus syleillä elämää, tehdä jotain merkitsevää ja nähdä maailma paremmassa valossa kuin edellisenä päivänä. Nauti jokaisesta aamusta kuin se olisi uusi sivu elämäsi kirjassa. Toivottavasti tyyneys ja rauhallisuus löytävät kodin sinun mielestäsi tänään ja kaikkina muinakin päivinä.