Yrtit, jotka auttavat sinua nukkumaan

Nukahtamis- ja nukkumisongelmista kärsivät todella monet ihmiset. Toisten vaikeutena on saada unen päästä kiinni ja nukahtaminen voi viedä todella paljon aikaa. Toiset nukahtavat helposti, mutta heräävät muutaman tunnin päästä ja sen jälkeen uni ei enää maistu välttämättä koko yönä. Toiset kierivät ja pyörivät koko yön ja joka päivä tuntuu, että sekä unen laatu että määrä jäivät aivan liian heikoiksi.

Unettomuutta on monenlaista, kuten on unettomia ihmisiäkin. Se mikä toimii toisella, ei välttämättä auta toista lainkaan ja voi jopa lisätä unettomuutta. Tärkeintä unettomuuden hoidossa olisi ensin tiedostaa minkälaisesta unettomuudesta on omalla kohdalla kysymys. Nykyajan terveydenhuollossa ei ole aikaa lähteä tutkimaan unettomuuden perimmäisiä syitä, vaan lääkkeeksi määrätään helposti uni- tai nukahtamislääkkeitä.

Lääkkeiden käyttö äärimmäisessä tapauksessa onkin ihan suotavaa, mutta kun kyse on ajoittaisesta unettomuudesta tai mistä tahansa muistakin uniongelmista, ensin kannattaa kokeilla muita keinoja. Lääkkeisiin kehittyy helposti riippuvuus mikä voi tuoda lisää ongelmia tulevaisuudessa. On olemassa monenlaisia keinoja mitä kannattaa kokeilla ennen lääkkeiden käyttöönottoa ja erilaiset yrtit ovat yksi niistä.

Yrtit ovat luonnontuotteita ja niitä saa eri muodoissa. Niistä voi keittää teetä, niitä voi lisätä ruokaan tuoreina tai syödä sellaisenaan. Niistä uutetut öljyt ovat hyvin voimakkaita ja niitä voi käyttää eri tavalla kuten polttamalla öljylyhdyssä, tiputtamalla muutaman tipan lasiin tai vaikka tyynylle nukkumaan mennessä. Yrtit on helppo yhdistää muihin luonnollisiin tapoihin auttaa nukkumista, ja niissä ei ole yliannostuksen tai riippuvuuden riskiä.

Kaikkien yrttien käytössä on kuitenkin aina huomioitava, että ne eivät välttämättä sovi kaikille ihmisille. Jos yrtti saa aikaan epämiellyttävän olon tai se ei selkeästi helpota oloa, kannattaa sen käyttö jättää väliin ja kokeilla jotain muuta. Toiset yrtit vaikuttavat muiden lääkeaineiden tehoon ja siksi niiden käytöstä on hyvä keskustella ensin lääkärin kanssa. On myös hyvä muistaa, että toiset yrtit ovat liian voimakkaita lasten käytettäväksi.

Yrttiteet ja tuoksut

Kamomilla on ehkä kaikkein tunnetuin rentouttavan vaikutuksen antava yrtti. Sitä käytetään usein unettomuuteen ja etenkin nukahtamisongelmiin. Se rentouttaa ja tuo hyvän tunteen kehoon. Kamomillateetä myydään jo melkein lähes kaikissa lähikaupoissa ja sitä saa aivan tavallisena pussiteenä. Luontaistuotekaupasta saa kuivattua yrttiä, joka on parasta ja luonnollisinta kamomillaa. Parhaimman teen saa lisäämällä noin 25 grammaa kuivattua kamomillaa 2,5 desilitraan vettä ja antaa sen hautua noin neljä tuntia.

Kärsimyskukka on mieto yrtti, jolla on pehmeä rauhoittava vaikutus. Sitä voi lisätä kiehuvaan veteen ennen nukkumaanmenoa ja se auttaa unensaantia. Kava kavan on tieteellisesti todistettu lisäävän unensaantia. Se on kuitenkin melko voimakas yrtti, joka kannattaa aina nauttia laimeana teenä suoraan jauheen syömisen sijaan. Tuliunikolla on erittäin hyvä vaikutus unensaantiin ja unenlaatuun. Sen teho paranee pitkäaikaiskäytössä ja sitä voi huoletta käyttää joka päivä ohjeiden mukaan.

Valeriaana on voimakas yrtti, jonka käytössä kannattaa olla varovainen. Se voi parantaa unen kestoa ja syvyyttä huomattavasti, mutta sillä voi olla muita huonoja vaikutuksia kuten ripuli. Sen käyttö kannattaa aloittaa pienillä määrillä, mutta sitä ei tule käyttää pitkään yhtäjaksoisesti.

Laventeli on yksi eniten käytetyistä yrteistä. Sitä käytetään useimmiten öljynä, jota voi laittaa kylpyveteen tai vaikka vanutuppoon tyynyn sisälle. Laventelia saa monessa eri muodossa. Humala on pitkään Suomessa käytetty yrtti, joka voi parantaa huomattavasti unenlaatua. Sitä voi nauttia sekä teenä että öljynä, jonka voi laittaa vanutuppoon tyynyn viereen.